جمهوری اسلامی ایران

سازمان صنعت، معدن و تجارت

استان مرکزی(آزمایشی)

بنر بالای صفحه
   
 
    • طبقه بندی پرسش های متداول
    • طبقه بندی پرسش های متداول
    •  
    • بیشترین سوالات پرسیده شده

      مجوز ورود ماشین به اشخاص حقیقی

      براساس‎اعلام سازمان توسعه تجارت ایران : دارندگان کارت بازرگانی می توانند نسبت به واردات خودروهایی که در سایت ثبتارش جهت اطلاع عموم قرار داده شده است با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه اقدام نمایند.

      جواز تاسیس چیست ؟

      مجوزی است که پس از احراز شرایط لازم به منظور سرمایه گذاری در انجام فعالیت صنعتی به نام متقاضی از سوی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان صادر می گردد .

      مراحل صدور جواز تاسیس واحد صنعتی چیست ؟

      الف- انجام بررسی ، مطالعه و ارزیابی فعالیت صنعتی مورد نظر توسط سرمایه گذار به منظور انتخاب نوع فعالیت صنعتی و محل اجرای آن . ب- مراجعه به سایت زیر و ارائه درخواست اینترنتی به همراه طرح توجیهی از طریق سامانه صدور مجوزهای صنعتی و معدنی به سازمانwww.behinyab.ir توسط متقاضی . پ- بررسی درخواست متقاضی و ( در صورت نیاز ) صدور استعلامهای مربوطه به منظور بررسی امکان صدور جواز تاسیس مورد نظر . د= تهیه سایر مدارک لازم ( کپی شناسنامه و کارت ملی شخصی حقیقی یا آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت و . . . ) و ارائه آن به سازمان . ر- بررسی طرح توجیهی توسط کارشناسان سازمان و تطبیق آن با ضوابط مربوطه ظرف مدت یک هفته . ز- تائید درخواست توسط رئیس اداره و معاون برنامه ریزی سازمان و ارجاع درخواست به مامور مالی صنعت، معدن و تجارت . ن- صدور معرفی نامه دارایی جهت پرداخت مبلغی بابت مالیات بر اساس مصوبه شماره 5002 وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط متقاضی . و- پرداخت مبلغ معادل نیم در هزار سرمایه گذاری ثابت طرح بر طبق مصوبه شماره 9 ه- ارائه فیش های پرداختی به امور مالی . ی- صدور جواز تاسیس توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی

      شرایط ابطال پروانه بهره برداری چیست ؟

      الف – واحدهایی که فاقد امکانات تولید از قبیل مکان ، ماشین آلات و یا سایر عوامل اصلی تولید باشند و نتوان آنها را بعنوان یک واحد و کارگاه فعال تولیدی شناسایی و تلقی نمود . ب- با درخواست کتبی دارندگان پروانه بهره برداری .

      وظیفه شرکتهای واردکننده کالا در خصوص گارانتی و خدمات پس از فروش

      براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : براساس مفاد آیین نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تمامی شرکت های خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات کالاهای مصرفی بادوام که نیاز به خدمات پس از فروش دارند مکلفند متناسب با میزان و گستره توزیع کالاهای خود مراکز سرویسو شبکه خدمات پس از فروش مطابق ضوابط آیین نامه های مرتبط ایجاد نمایند. شایان ذکر است به استناد ماده (9) ضوابط فعالیت واردکنندگان کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام خارجی در کشور (مرتبط با قانون موصوف) شرکت های عرضه کالا موظفند برای کالاهای خود دفترچه راهنمای فارسی، کارت ضمانت صادر نمایند، لیکن اشخاص حقیقی و حقوقی غیرنماینده بایستی با ارایه تضمین های لازم نسبت به عرضه کالاهای تحت پوشش خود و ارایه ضمانت نامه، همچنین تامین شبکه خدمات پس از فروش (پس از ارزیابی های لازم) مبادرت نمایند.

      مراحل دریافت پروانه بهره برداری معدنی چگونه است ؟

      الف- ارائه درخواست صدور پروانه بهره برداری معدنی توسط متقاضی و ارائه طرح بهره برداری و شناسنامه معدن که به تائید سازمان نظام مهندسی معدن رسیده باشد . ب- بررسی شناسنامه معدن و طرح بهره برداری و مطابقت با استانداردهای معدن حداکثر ظرف مدت 2 ماه . ج- در صورت تائید طرح اعلام مبلغ ضمانتنامه و معرفی مسئول فنی . د- ارسال ضمانتنامه حسن انجام تعهدات طبق ابلاغیه سازمان و معرفی مسئول فنی واجد شرایط که به تائید سازمان نظام مهندسی معدن رسیده باشد . و- صدور پروانه بهره برداری معدن . ه- تحویل اصل پروانه بهره برداری معدن به بهره بردار در قبال اخذ گواهینامه کشف صادره . ی- ابلاغ صدور پروانه بهره برداری به بهره بردار و ارگانهای دولتی ذیربط .

      چه واحدهایی میتوانند پروانه بهره برداری دریافت نمایند ؟

      کلیه واحدهای صنعتی که اقدام به نصب ماشین آلات خط تولید ، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی را انجام داده اند ، اعم از اینکه دارای جواز تاسیس یا اعلامیه تاسیس باشند یا نباشند با رعایت ضوابط ، میتوانند این پروانه را دریافت نمایند .

      شرایط استخدام در سازمان صنعت،معدن وتجارت به چه صورت است؟

      جهت استخدام در این سازمان نیز همانند سایر ادارات دولتی لازم است در زمانهایی که آزمون استخدامی برگزار میشود اقدام نمایند

      مراحل و مدارک گواهینامه اکتشاف چیست ؟

      الف- انجام عملیات اکتشاف توسط متقاضی بر اساس طرح تصویب شده . ب- ارائه گزارش پایان عملیات اکتشاف و درخواست اعزام کارشناس توسط متقاضی . د- اعزام کارشناسان و اظهار نظر در مورد کفایت عملیات اکتشاف . و- بررسی گزارش کارشناس و سایر مدارک ارائه شده توسط متقاضی در کمیسیون گواهینامه اکتشاف . ی- صدور گواهینامه اکتشاف در صورت تائید کمیسیون و ابلاغ به متقاضی .

      اقدامات اجرایی در صدور جواز تاسیس چه اقداماتی هستند ؟

      1- خرید زمین : -متقاضیان میتوانند با ارائه جواز تاسیس به شرکت شهرکهای صنعتی استان یا مناطق ویژه اقتصادی زمین مورد نظر خود را خریداری نمایند. -چناچه امکان استقرار طرح در شهرکهای صنعتی یا مناطق ویژه وجود نداشته باشد متقاضیان می توانند درخواست اجرای طرح را درخارج از این مناطق داشته باشند و به دو صورت زیر عمل نمایند : الف – معرفی از سوی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان به امور اراضی شهرستان مربوطه جهت اخذ زمین . ب- داشتن زمین شخصی دارای سند مالکیت ، همراه با استعلام محیط زیست و تغییر کاربری به صنعتی . 2 - اخذ پروانه ساختمان : پروانه ساختمان برای طرحهای داخل شهرکهای صنعتی از طریق شهرک صنعتی مربوطه و برای طرحهای دیگر از طریق بخشداری و یا شهرداری منطقه صادر میگردد . 3 - تامین آب ، برق و گاز : از طریق شهرکهای صنعتی و یا مراجعه به سازمان آب و فاضلاب و شرکت برق و گاز منطقه قابل تامین می باشد

      مراحل صدور پروانه بهره برداری چگونه میباشد ؟

      ماده ۷: پس از اتمام مراحل احداث و تولید آزمایشی، بازدید و ظرفیت سنجی توسط سازمان انجام می شود و در صورت ارائه گواهی های لازم و رعایت شرایط مندرج در جواز تاسیس، پروانه بهره برداری حسب مورد برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر می شود. ماده ۸: در صورتی که بخشی از ظرفیت تولید شامل برخی از خطوط یا مراحل تولید آماده بهره برداری باشد پروانه بهره برداری صادر می شود. جواز تاسیس در این موارد ابطال نشده و تابع ضوابط جاری جواز تاسیس خواهد بود. ماده ۹: صدور پروانه بهره برداری بر اساس ماده ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا موکول به تایید محل استقرار واحد توسط سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. تبصره: بر اساس ماده ۷ قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری های صنعتی چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست طی یک ماه به استعلام های صدور پروانه بهره برداری پاسخ ندهد سازمان ها موظف هستند نسبت به صدور پروانه بهره برداری اقدام کنند. ماده ۱۰: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی که در محل استیجاری با حداقل اجاره یکساله مستقر هستند بلامانع است. تبصره: قرارداد اجاره می بایست دارای کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات بوده و یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. ماده ۱۱: برای واحدهای دارنده پروانه بهره برداری که با رعایت ضوابط و مقررات نسبت به افزایش ظرفیت موجود و یا تولید محصولات جدید اقدام کرده اند پروانه بهره برداری جدید صادر و جایگزین پروانه قبلی می گردد. تبصره ۱: عبارت "این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره... مورخ... گردیده است" باید در پروانه جدید درج گردد. تبصره ۲: در صورت رعایت مفاد ذیل ماده ۳ صدور پروانه بهره برداری جدید برای واحدهای موضوع تبصره مزبور بلامانع است. تبصره ۳: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهایی که قبل از ابلاغ هر یک از این محدودیت ها ایجاد شدند بلامانع است. ماده ۱۲: برای واحدهای فعال صنعتی فاقد جواز تاسیس در صورت درخواست متقاضی و با رعایت مقررات این دستورالعمل پروانه بهره برداری صادر می گردد. ماده ۱۳: صدور پروانه بهره برداری برای صنایع نوین یا صنعت سبز که قبل از تاریخ ۱۸ مرداد ۸۸ در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران احداث و آماده بهره برداری شده اند بر اساس بند ۸ مصوبه شماره ۹۹۷۵۷ مورخ ۱۸ مرداد ۸۸ هیات وزیران بلامانع است. تبصره: احراز سابقه فعالیت واحدهای مزبور منوط به ارائه مستندات پرداخت مالیات یا حق بیمه کارکنان از مراجع ذیربط است. ماده ۱۴: ظرفیت تولید واحد صنعتی بر اساس توان ماشین آلات نصب شده برای سه شیفت ۶ هزار ساعت در سال محاسبه می شود و در مواردی که به دلیل ماهیت صنعت استمرار تولید ضرورت داشته باشد ظرفیت بر اساس ۸ هزار ساعت در سال محاسبه می شود. تبصره: اصلاح ظرفیت پروانه بهره برداری واحدهای موجود بر اساس ضوابط این دستورالعمل بلامانع است. ماده ۱۵: اطلاعات درج شده در پروانه بهره برداری عبارتند از شناسه کسب و کار، تاریخ صدور و شماره ثبت دبیرخانه، نام و شناسه شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه، فهرست و ظرفیت محصولات، سرمایه و اشتغال موجود ماده ۱۶: تغییر نام دارنده پروانه بهره برداری بر اساس درخواست متقاضی و ارائه گواهی رسمی بلامانع است. ماده ۱۷: تولید بدون کارخانه با رعایت ضوابط این دستورالعمل و دریافت شناسه کسب و کار رسمیت می یابد. ماده ۱۸: صدور مجوزهای مطرح شده در این دستورالعمل از طریق سامانه بهین یاب انجام می شود و هر گونه توضیح و تغییر به صورت دستی در مجوزهای صادره ممنوع است. ماده ۱۹: هزینه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و تمدید جواز تاسیس بر اساس قوانین و مقررات دریافت می شود. ماده ۲۰: مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بسته به مورد با معاونت برنامه ریزی، معاونت امور صنایع با معاونت امور معادن و صنایع معدنی خواهد بود و هر گونه تغییر در دستورالعمل با پیشنهاد مشترک معاونان مذکور و تایید وزیر صنعت معدن و تجارت صورت می پذیرد. ماده ۲۱: این دستورالعمل در ۲۱ ماده و ۱۲ تبصره تهیه و به تصویب رسیده و از تاریخ ابلاغ جایگزین دستورالعمل و ابلاغیه های مرتبط پیشین می شود.

      چگونگی احراز رسمی قانونی بودن فروشگاه‌های اینترنتی

      تصویر نماد اعتماد الکترونیکی در وب‌ سایت کسب و کارهای اینترنتی نشان رسمی و قانونی بودن فروشگاههای اینترنتی جهت اطمینان از اعتبار این نماد، می‌توان به یکی از دو روش زیر اقدام نمود: 1ـ کلیک بر روی تصویر نماد، و مشاهده مشخصات کسب و کار، مندرج بر روی صفحه صحت‌سنجی و مقایسه اطلاعات درج شده در سایت و اطلاعات نمایش داده شده در صفحه صحت‌سنجی 2ـ مراجعه به فهرست کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس ( اینجا کلیک کنید ) و جستجوی دامنه کسب و کار اینترنتی مورد نظر شایان ذکر است راهنمای نحوه احراز اصالت نماد اعتماد الکترونیکی در پرتال نماد ( اینجا کلیک کنید ) در دسترس عموم قرار دارد.

      نحوه جذب و بکارگیری مشمول وظیفه در وزارت صنعت، معدن و تجارت

      مجوز جذب و بکارگیری مشمولین وظیفه (امریه) با دستور مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا به دستگاههای دولتی عنایت می شود. تفویض اختیار کامل درخصوص سیاستگذاری و مباحث اجرائی این امر از سوی معظم له به دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح داده شده است. سهمیه اختصاص داده شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت بصورت سالانه می باشد. مشمولین جذب شده در این وزارتخانه میبایستی یکی از شرایط زیر را دارا باشند : 1- خانواده ایثارگران (شهدا – جانبازان – مفقودالاثر – اسرا) 2- متاهل 3- معاف از رزم 4- تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) 5 - تحت پوشش سازمان بهزیستی 6- درصورتی که مشمولین متقاضی خدمت در مناطق محروم دارای ضریب محرومیت بالای 5 باشند نیازی به شرایط اشاره شده نمی باشد. مدارک مورد نیاز : 1- نامه اعلام نیاز از «سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور» 2- کپی شناسنامه (درصورت متاهل بودن و داشتن توضیحات از کلیه صفحات) 3- گواهی دانشگاه مبنی بر اتمام دوره معافیت تحصیلی 4- دفترچه اعزام به خدمت سربازی 5- کپی کارت ملی مشمولین وظیفه می بایستی حداکثر 45 روز قبل از اعزام مدارک خود را بطور کامل به این واحد ارسال نمایند. بدیهی است درصورت نداشتن شروط ابلاغ شده و یا عدم ارسال به موقع مدارک اقدامی میسر نمی باشد. روال جذب مشمولین وظیفه 1- متقاضیان براساس رشته تحصیلی مرتبط وزارتخانه و اهداف و شرایط اعلام شده از سوی دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح جذب می گردند. 2- متقاضیان باید 45 الی 70 روز قبل از اعزام جهت تکمیل پرونده به این وزارتخانه مراجعه نموده، مدارک مشمولین متقاضی اخذ و پس از طی مراحل اولیه و بررسی شرایط براساس بخشنامه های موجود طی یک لیست 45 روز قبل از اعزام به دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح تحویل داده می شود. 3- آن دفتر پس از انجام مراحل اداری و گزینش های مربوطه در جواب لیستی را به این وزارتخانه ارسال می نماید که همان لیست مجوز امریه مقام معظم رهبری برای هر فرد می باشد. پس از هماهنگی های لازم برای محل آموزشی نظامی، افراد تایید شده با هماهنگی سازمان نظام وظیفه عمومی کل کشور به محل آموزشی اعزام و پس از طی دوره آموزشی به همراه برگه ماموریت از واحد آموزش دهنده به این وزارتخانه مراجعه می نمایند و این اداره کل مشمولین را طی نامه های جداگانه به محل خدمتشان مامور می نماید. سازمانهای محل خدمت مشمولین می بایستی گزارش شروع بکار و کارکرد هر فرد را هر سه ماه یکبار جهت اعلام به ارتش به این وزارتخانه ارسال نمایند. سازمانها موظفند که مشمولین را در محلهای اعلام شده و در پستهای کاملاً تخصصی مرتبط با رشته تحصیلیشان بکار گیرند براساس دستور صریح مقام معظم رهبری این وزارتخانه بایستی نظارت کامل بر استفاده صحیح از مشمولین شاغل در کل کشور را داشته باشد. از اینرو این واحد در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و در صورت بروز مشکلات احتمالی پیگیری و اقدامات لازم را برای حل این مشکلات اقدام می نماید.

      آیا امکان تغییر نام پروانه بهره برداری وجود دارد ؟

      بله ، در کلیه موارد تغییر نام با تنظیم صلح نامه امکان پذیر است . - تغییر نام شرکتها : با دریافت آگهی تغییر نام روزنامه رسمی نام جدید بصورت ظهرنویسی در پروانه بهره برداری درج می گردد . - تغییر نام مالکیت واحد صنعتی : با دریافت مدارک رسمی محضری مبنی بر انتقال واحد صنعتی ( بویژه زمین و ساختمان ) نام خریدار جدید در پروانه بهره برداری بصورت ظهرنویسی درج می گردد . - در صورت استیجاری بودن محل فعالیت ارائه سند اجاره رسمی الزامی است . ( لازم بذکر است که بندهای فوق الاشاره برای دارندگان کارت شناسایی و گواهی فعالیت صنعتی نیز قابل اجرا می باشد )

      آیا ظرفیت تولید را می توان افزایش داد ؟

      بله ، ضمنا برای دارنده پروانه بهره برداری که نسبت به افزایش ظرفیت یا تولید محصولات جدید اقدام نموده است ، مشروط به رعایت شرایط و ضوابط ، جواز تاسیس طرح و توسعه صادر می گردد .

      پروانه بهره برداری معدنی چیست ؟

      پروانه بهره برداری معدنی مجوزی است که توسط وزارت صنایع و معادن برای بهره برداری از معدن برای مدت معینی در محدوده مشخصی صادر می شود .

      مراحل و مدراک دریافت پروانه اکتشاف چیست ؟

      الف- دریافت فرم درخواست صدور پروانه و سه برگ نقشه توپوگرافی به مقیاس 250000 از منطقه مورد نظر . ب- ترسیم دقیق محدوده درخواستی برروی نقشه ها توسط متقاضی در راستای طول و عرض جغرافیایی . پ-تکمیل فرم درخواست و اعلام مشخصات محدوده ترسیم شده بر روی نقشه ها در فرم مزبور . ج- تسلیم مدارک فوق به انضمام فتوکپی شناسنامه و یا رونوشت اساسنامه و اگهی ثبت آخرین تغییرات به دفتر سازمان . چ-دریافت یک برگ از نقشه های مهر و امضا شده به عنوان رسید ثبت در دفتر سازمان . ح-رسیدگی به درخواست متقاضی حداکثر ظرف مدت 7 روز . خ-در صورت بلامعارض بودن متقاضی ظرف مدت 4 ماه ، مدارک بندهای 8 تا 12 ذیل را باید به سازمان ارائه نماید . د- تکمیل و ارائه تعهد نامه مربوط به انجام عملیات اکتشاف با رعایت ضوابط . ر- معرفی مسئول فنی مورد تایید سازمان نظام مهندسی معدن استان جهت میله گذاری . ز- میله گذاری در محدوده اکتشافی به درخواست متقاضی توسط سازمان . س- پی گیری اخذ مجوزهای لازم از ارگانهای ذیربط بر حسب ضرورت . ش- تهیه طرح اکتشافی متناسب با ماده یا مواد معدنی موجود در محدوده بلامعارض . ن- بررسی طرح اکتشاف پیشنهادی و اقدام لازم جهت صدور پروانه اکتشاف. و- در صورت داشتن منع قانونی مدارک به متقاضی عودت داده میشود. ه- امور مربوط به متقاضیان خارجی پروانه اکتشاف در ستاد وزارت انجام میگردد . ی- ارسال فرم قرارداد مسئول فنی واجد شرایط که به تائید سازمان نظام مهندسی معدن نیز رسیده باشد جهت دوره اکتشاف .

      نحوه ثبت سفارش واردات به چه صورت است؟

      متقاضیان ثبت سفارش اعم از حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه به وب سایت www.ioms.ir ثبت نام نموده، با دریافت کدکاربری و رمز عبور شخصی، از طریق این سایت سفارشات واردات خود را به صورت 24 ساعته، و در هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند ثبت نمایند.

      شرایط ابطال جواز تاسیس چیست ؟

      در صورت درخواست متقاضی و یا اتمام اعتبار جواز تاسیس و عدم احراز شرایط جهت تمدید آن ، جواز تاسیس صادره خودبخود فاقد اعتباربوده و سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان و دفتر آمار و فناوری اطلاعات نسبت به ابطال و حذف آن اقدام می نماید و کلیه امتیازهای واگذار شده اعم از زمین ، تسهیلات و . . . مسترد می گردد .

      درج قیمت کالای تولیدی

      مطابق ماده 65 قانون نظام صنفی، نصب برچسب قیمت بر روی کالای تولیدی الزامی است و آن دسته از واحدهای تولیدی که از نصب برچسب قیمت بر روی محصولات خودداری می نمایند باید مطابق قوانین مربوطه برخورد لازم صورت پذیرد. همچنین شرکت در صورت اطلاع از چگونگی فعالیت واحدهای متخلف می تواند موضوع را به نحو مقتضی به سازمانهای بازرگانی استان مربوطه و یا واحد ارتباط مردمی (124) منعکس تا اقدام لازم در برخورد با شرکتهای غیرمجاز مطابق مقررات و قوانین تعزیرات حکومتی معمول گردد.

مجموع بازدیدها : 3,318,971
تعداد بازدید امروز : 165
آخرین به روزرسانی : 12:12  1397/05/28
Page created in 1.0324079990387 seconds.
memoryUsage : 30795Kb